Tuesday 28 July 2009

Kuda


Minggu lalu pi kandang kuda sahabat saya di Dengkil sesudah agak lama tak pi. Communicate dengan kuda ni seronok sebab dia ni binatang yang agak nakal dan cerdik. Ada sekor baka Arab namanya Sanson. Masa baru sampai dulu, dia tak kenai orang Melayu lagi, bukan main xsyen. Silap sikit kira nak tokak kita. Tapi selepas beberapa bulan, dia jadi jinak dan sungguh manja. Kawan saya beli dari Australia dengan harga RM40K seekor dan dia ada dua ekor baka tersebut yang digunakannya untuk breeding.


Menatang kuda ni kalau nak approach dia, mesti kena kenal dia dulu, sebut namanya dan kalau dia dah pasang telinga dengan corong kedepan, buleh la usap-usap muka dia. Kalau corong telinga dia tala kebelakang dan nafasnya mendengus, jangan dok tebiang, silap hari bulan kena penendang dia. Adalah menjadi satu pantang larang approach kuda dari belakang.


Kawan saya ni sangat minat dengan kuda. Dia mula bela dengan dua ekor kat belakang rumah di taman tempat tinggalnya. La ni dia beli satu ekar tanah dan buat kandang proper. Dia ada lebih kurang 18 ekor semuanya termasuk Horses, Pony dan kuda Kenit (Bonzai). Selain bela suka-suka untuk bersukan, dia bisnis transport, import dan biakbaka kuda.


Menunggang kuda menjadi amalan Rasulullah dan para sahabat. Jadi kalau nak bersukan dengan mendapat pahala sunnah, moh pergi bersukan menunggang kuda. Hashim memang tera tunggang kuda. Masa kat Rusia dia tunggang dua hari dua malam tak pakai pelana semasa pi memburu kambing gurun di sempadan Rusia dengan Monggolia.


Tapi macamana pun dia bisik kat saya selepas balik dari rumah CheAzmi aritu " aku ingat lagi dulu, Cheazmi tumbuk aku kat dagu sampai telentang.."


1 comment: